BlogGelukSuccesTipsZelfvertrouwen

De formule voor meer zelfvertrouwen

Ik wil graag een actueel thema met je doornemen waar veel mensen mee worstelen. Zelfvertrouwen, of beter het gebrek aan……Hoe mooi zou het zijn als je een aantal tools in handen kreeg waarmee je je zelfvertrouwen een boost zou kunnen geven. Nieuwsgierig? Lees dan vooral verder!

Hoe het werkt

Voordat ik een aantal handvatten met je ga delen neem ik je eerst mee in een stukje essentiële theorie. Als je me kan volgen in de aanname dat het leven dat je leidt een gevolg is van de keuzes die je maakt, dan zijn we het eens over het belang van kunnen kiezen! Dan geef je namelijk zelf richting aan je leven in plaats van dat het je lijkt te overkomen.

Onze keuzes komen tot uitdrukking in ons gedrag. Maar wat stuurt je gedrag precies?
– Overtuigingen (positief en negatief), deze heb je gevormd op basis van feedback (ervaringen) afkomstig uit je omgeving (ouders, leerkrachten, vrienden etc.);
– Je behoeften, deze leiden tot jouw drijfveren en zijn hiermee een belangrijke motor achter je gedrag (en keuzes). Jouw basisbehoeften vinden veelal hun oorsprong in jouw kindertijd. Kreeg jij wat je als kind nodig had?

We stellen ons gedrag – al dan niet bewust –  dus voortdurend bij op basis van de feedback die we van onze omgeving ontvangen. Dit kan je waardevolle informatie opleveren. Is deze feedback positief dan groeit ons zelfvertrouwen, omdat we worden bevestigd in ons gedrag (en keuze) en de onderliggende overtuiging (geloof). Is deze echter negatief dan kan er een beperkende overtuiging worden versterkt of gevormd.

Formule

Als we zelfvertrouwen definiëren in de vorm van een wiskundige formule dan wordt het volgende duidelijk:

Zelfvertrouwen = som van overtuigingen + doelbewustheid + behoeftebewustheid

Als je je zelfvertrouwen dus wilt vergroten kun je dit doen door:

  • Som van de overtuigingen positiever te maken;
  • Creëren van een duidelijk(er) doel (purpose) / zingeving;
  • Verhogen van je behoeftebewustheid.

IBB als stappenplan

Ik hoor je vragen, dat klinkt allemaal aardig die theorie, maar HOE DAN?

Nog even geduld, we gaan een stapje verder. Bij elk van drie bovenstaande factoren die bijdragen tot zelfvertrouwen horen weer drie stappen (IBB).
1. Inzicht (hoe werkt het bij mij?)
2. Bewustwording (wanneer gebeurt het mij?)
3. Besluiten / kiezen (herkennen en veranderen)-> Actie

Stap 1

Dus voor jouw som van overtuigingen is het nodig te weten welke overtuigingen je vaak denkt en gelooft. Hoe kom je hierachter? Meditatie is hier bijvoorbeeld een geschikte vorm voor. Door dit regelmatig te beoefenen, met de intentie om jezelf op verschillende niveaus beter te leren kennen, krijg je steeds beter door welke overtuigingen (gedachten) vaak door je hoofd gaan. Zijn deze overtuigingen positief of juist vaker negatief, leer jezelf dit onderzoeken vanuit oprechte nieuwsgierigheid. Oefen dit ook gedurende de dag in je dagelijkse leven.

Stap 2

Als je eenmaal doorhebt wat de som van overtuigingen is die je met je meedraagt kun je vervolgens gaan onderzoeken of het je lukt je bewust te worden van het moment dat een overtuiging opkomt. Wat was de situatie en welke overtuiging hoorde daar voor mij bij?

Ook deze tweede stap oefen je weer een tijdje, totdat je het idee hebt dat je de meest sterke en invloedrijke overtuigingen kent en ook herkent. Je hebt hiermee je bewustzijn vergroot en ‘ziet’ jezelf in verschillende situaties verschillende overtuigingen activeren en geloven.

Stap 3

De derde stap is waar de ‘magic happens’! Je bent je nu bewust van wanneer je welke (beperkende) overtuiging inzet en gelooft. Je gaat de betreffende overtuiging vervolgens onderzoeken:
a. Is deze overtuiging waar?
b. Weet ik heel zeker dat het 100% waar is (feit, onomstotelijk)?
c. Als ik deze overtuiging echt geloof, hoe gedraag en voel ik me dan?
d. Hoe zou het zijn als ik deze overtuiging niet geloof? Hoe zou ik me dan voelen en gedragen?

Dit doorloop je steeds per beperkende overtuiging. Met name het doorvoelen en voorstellen van de 4e stap, hoe zou jij je zonder deze overtuiging voelen en gedragen, geeft veel energie en ruimte. Vervolgens BESLUIT je je te gedragen alsof je de beperkende overtuiging niet meer gelooft, dat is immers maar een keuze. Je weet vanuit de voorgaande visualisatieoefening hoe je je dan gedraagt en welke keuzes daarbij horen.

De weg naar geluk

Deze 3 stappen kun je vervolgens, zei het in iets andere vorm, ook toepassen op het creëren van je doel en verhogen van je behoeftebewustzijn. In mijn coaching en trainingen (Ontdek je Verlangen) doe ik je graag verder uit de doeken hoe je je (levens)doel en behoeftes ontdekt, vormgeeft en hier vervolgens acties aan verbindt.

Hoe draagt een vergroot zelfvertrouwen bij aan een succesvol leven?
Als je leert hoe te gedragen, dus hoe te kiezen, op basis van wat je wil en wat je nodig hebt ervaar je zingeving en voorzie je in jouw basisbehoeften aan erkenning en liefde (verbinden). Doordat jij krijgt wat je wil en nodig hebt, kun je ook meer geven aan de mensen met wie je je verbindt. Dit kan iedereen zijn van je partner, kinderen tot collega’s. Dit zorgt ervoor dat de kwaliteit van je relaties verbetert, de belangrijkste graadmeter van geluk!

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.